mandag 1. desember 2008

Ekspresjonistisk dikt

I dag, altså mandag 1. desember fikk vi i oppgave å lage et ekspresjonistisk dikt om angst og fremmedfølelse. For å skrive litt om hva det er, så er dette kjennetegnene på et slikt dikt:

- Diktet fremstiller en verden slik de opplever den inni seg.

- Diktet projiserer sine følelser på naturen.

- Naturen blir et speilbilde av deres eget sinn.

- Ønsker å formidle sine sterke, indre opplevelser av angst og undergang.

- Alt blir en fremmedfølelse.

KILDER: Norskboka: Grip teksten.

Diktet vi laget var dette:
FANGET

Jeg vet ikke hvor jeg er
i denne verden.
Eller er det en verden?
Jeg vet ikke.

I meg er det en kraftig storm
av angst.
I hjertet er den fanget.
Dunker hardt, hardere.

Jeg vet ikke
vet ingenting.
Om hvem, hva, hvorfor?

Det smerter,
i hele kroppen.
Nåler, nagler.
Borer seg inn, sakte, hardt.

Angsten sitter som en kniv
En kniv i hjertet.
Blodet renner,
en rød dam.

Alene, er det det jeg er?
Jeg vet ikke.
Jeg vet ingenting.

Ingen kommentarer: